DEFINISI
1. Pengurusan.
Pengurusan ialah satu proses sosial yang dibentuk
untuk mendapatkan kerjasama,penyertaan dan penglibatan ahli – ahli dalam
sesebuah organisasi untuk mencapai sesebuah matlamat atau objektif yang paling
berkesan ( Drucker, 1972 )
2. Strategi.
Strategi berasal daripada perkataan Latin :
Strategos ( the art of generalship, or how to be an effective general ) .
Sesuatu proses itu strategik apabila ia melibatkan memilih tindakan yang
terbaik untuk respon kepada persekitaran yang dinamik ( Allison & Kaye,
2004 )
3. Pengurusan Strategik
Menurut David ( 2001 ), “ Strategic management is art and science of
formulating, implementing, and evaluating cross – functional decisions that
enable an organizations to achieveits objectives ”.
Menurut Fidler ( 2002 ), “ Pengurusan
strategik ialah formulasi perancangan strategik dan pelaksanaan perancangan
tersebut. Ia melibatkan proses
analisis strategik, pemilihan strategik dan implementasi strategik ”.
KENAPA ORGANISASI PERLU MELAKUKAN PERANCANGAN STRATEGIK
Sesebuah organisasi perlu melakukan
perancangan strategik kerana perancangan strategik merupakan satu kerangka
proses kerja yang tersusun dan sistematik untuk menterjemahkan misi, visi dan
strategi kepada aktiviti – aktiviti harian.Dengan perancangan strategik juga,
matlamat strategik dapat dihubungkan dengan petunjuk – petunjuk prestasi utama
( KPI ) bagi mengawal prestasi organisasi.
Selain daripada itu, melalui perancangan
strategik ini, keupayaan pemimpin untuk mengukur, mengawal strategi secara
berkesan bagi mencapai misi dan visi organisasi dapat ditingkatkan. Kebaikan
lain perancangan strategik ialah melaluinya kecekapan dan keberkesanan dalam
pengurusan masa, tenaga dan kos dapat ditingkatkan. Ia juga menyediakan ruang
untuk semua ahli organisasi terlibat dan bertanggungjawab sama dalam mencapai
matlamat organisasi.
Perancangan strategik juga menjadikan
seorang itu sebagai pemimpin yang cemerlang ; melakukan perkara yang betul ,
untuk orang / pihak yang betul, pada tempat yang betul, pada masa yang betul
dan dalam bajet yang betul.
MISI
Misi adalah proses yang mengikuti selepas mandat.
Ini adalah kerana mandat menjelaskan siapa kita dan apa yang kita diarah
lakukan oleh kerajaan sebagai stakeholder utama. Manakala misi pula menjelaskan
kerja yang dipertanggungjawabkan atau apa yang patut dilakukan ( fungsi dan
peranan ) sebagaimana yang dinyatakan dalam mandat.
Misi adalah satu pernyataan ( deklarasi ) ringkas
yang meliputi perkara – perkara berikut :
i.
tujuan
atau sebab penubuhan sesebuath organisasi ? Ianya menjawab soalan tentang
apakah urusan / tugas utama ( core business ) yang dipertanggung jawabkan ke
atas organisasi.
ii.
Kepada
siapa perkhidmatan diberikan ? Ianya menjawab siapakah pelanggan utama
organisasi.
iii.
Apakah
hasil akhir yang diingini atau keperluan pelanggan yang dapat organisasi penuhi
?
iv.
Apakah
nilai organisasi kepada pelanggan ?
v.
Mencerminkan
ciri – ciri keunikan / nilai – nilai / prinsip pegangan utama organisasi dalam
memenuhi tujuan kewujudannya.
Ringkas dan mudah diingati / difahami ( tiada penggunaan bahasa yang sukar
difahami – Bombastic ). Berdasarkan
mandat, dapat menterjemahkannya dalam bentuk misi,
VISI
Visi adalah satu gambaran atau pandangan tentang
masa depan . Sesuatu yang bukan real , tetapi yang diimaginasikan. Thornberry (
1997 )
Visi adalah gambaran pemikiran yang jelas tentang
hasrat masa depan yang diinginkan. Cowley & Domb ( 1997 )
Seterusnya mereka berpendapat , A
vision is a statement ( or a picture ) of an ideal state of being or existence
in the future that is inspiring and empowering for the stakeholders of the organization.
Burt Nanus ( 1994 )dalam bukunya Visionary
Leadership, kriteria visi yang baik adalah seperti berikut :
i.
berorientasikan masa depan
ii.
memandu
ke arah masa depan yang jelas
iii.
sesuai
untuk organisasi, budaya dan nilai
iv.
satu
set piawaian kecemerlangan dan berkualiti
v.
jelas
tujuan
vi.
membangkitkan
semangat dan menguatkan komitmen / kepercayaan.
vii.
Menggambarkan
keunikan organisasi
viii.
Cukup
ambitious ( mempunyai cita – cita yang tinggi )
Setelah misi ditetapkan, untuk membawa sekolah ke tahap yang diharapkan
OBJEKTIF
Objektif ialah
suatu yang perlu dicapai berdasarkan sasaran yang ditetapkan. Ciri-ciri pernyataan
objektif yang baik adalah :-
Specific
=
Khusus
Measurable
= Boleh diukur
Appropriate = Boleh dipercayai/konsisten
Reachable = Boleh dicapai
Timebound = Berjangkamasa
Appropriate = Boleh dipercayai/konsisten
Reachable = Boleh dicapai
Timebound = Berjangkamasa
DEFINISI PETUNJUK PRESTASI UTAMA (KPI)
“ Quantifiable
measurements, agreed to beforehand, that reflect the critical success factors
of an organization. ” “KPI help an
organization to define and measure progress toward organizational goals.KPI
must be reflect the organizational goals. KPI must be quantifiable. KPI must be
key to organizational success”
F.John Reh ( 2004 )
“ Suatu
parameter yang boleh diukur, yang telah dipersetujui bersama, dan yang akan
mencerminkan kejayaan sesuatu organisasi. ”
Muhamad Yahaya( 2005 )
Maka dalam
penjanaan strategik, adalah penting memastikan bahawa setiap KPI disertakan
sasaran bersama. Pembinaan sasaran prestasi sebaiknya diunjurkan berasaskan “take of value”( TOV ) semasa pada kadar
tempoh minima 3 hingga 5 tahun.
No comments:
Post a Comment