Definisi & Tujuan Kemahiran
Berfikir
1. “George
(1970) melihat pemikiran sebagai suatu proses penyelesaian masalah dan pelakuan
semula jadi yang kompleks.”
2. “Edward
de Bono (1976) pula mengaitkan kemahiran berfikir dengan pemikiran lateral yang
membawa maksud bukan sahaja untuk menyelesaikan masalah, malahan juga berfikir
untuk melihat sesuatu dengan pelbagai perspektif bagi menyelesaikan masalah.”
3. “Meyer
(1977) pula melihat pemikiran sebagai
melibatkan pengelolaan operasi-operasi mental tertentu yang berlaku
dalam minda atau sistem kognitif seseorang yang bertujuan menyelesaikan
masalah.”
4. “Chaffee
(1988) pula, pemikiran merupakan proses luar biasa yang digunakan dalam proses
membuat keputusan dan menyelesaikan
masalah.”
5. “Vincent
Ryan Ruggiero (1991) pula menyatakan berfikir ialah apa sahaja aktiviti mental
yang membantu untuk memformulasi atau menyelesaikan masalah, membuat keputusan
dan menyempurnakan sesuatu kemahuan untuk memahami sesuatu (mencari jawapan dan
mendapatkan makna)”
6. “Fraenkel
(1980) pula berpendapat bahawa pemikiran merupakan proses menggunakan minda
sama ada untuk mencari makna, dan pemahaman terhadap sesuatu, membuat
pertimbangan dan keputusan, atau menyelesaikan masalah.”
7. “John Barell(1991) “…. I define
thinking as a search for meaning and understanding that can involve the
adventurous generation of options, the attempt to arrive at logical, reasonable
judgements and reflection on the proses.”
(merupakan
kecekapan proses menggunakan minda untuk mencari makna dan pemahaman terhadap
sesuatu, menjelajahi pelbagai
kemungkinan idea, membuat keputusan, menyelesaikan masalah, membuat
pertimbangan secara logik serta membuat refleksi atau tinjauan semula terhadap
proses pemikiran yang dilalui).
Rumusan
Definisi & Tujuan
“Pemikiran ialah proses menggunakan minda
untuk mencari makna dan pemahaman terhadap sesuatu, menerokai pelbagai
kemungkinan idea atau ciptaan dan membuat pertimbangan yang wajar, bagi membuat
keputusan dan menyelesaikan masalah dan seterusnya membuat refleksi dan
metakognitif terhadap proses yang dialami”
Budaya Berfikir dapat dipupuk jika
•
KBKK
diajar secara eksplisit; diaplikasikan oleh murid
•
KBKK
disepadukan dan disebatikan dalam aktiviti P & P
•
KBKK
diajar bersama isi pelajaran
•
KKKK
digunakan untuk memikirkan tentang apa yang dipelajar
Kemahiran Berfikir:
Pemikiran
merupakan proses yang menggunakan akal untuk menyelesaikan masalah. Proses ini
melibatkan aktiviti-aktiviti menyusun idea-idea, membuat kesimpulan untuk
mendapatkan ilmu atau kemahiran baru yang boleh digunakan untuk penyelesaian
masalah yang kian mencabar. Proses penyusunan maklumat, konsep atau idea
melibatkan penggunaan pandangan, gambaran, simbol, perkataan, akal dan
rangsangan atau dorongan yang tersembunyi.
Terdapat
tiga peringkat pemikiran:
i. concrete
thinking (Pemikiran konkrit)
ii. abstract thinking (Pemikiran abstrak)
iii. creative thinking (Pemikiran kreatif)
ii. abstract thinking (Pemikiran abstrak)
iii. creative thinking (Pemikiran kreatif)
Teknik-teknik
yang dapat menggalakkan perkembangan kemahiran berfikir secara analitis, kritis
dan rasional didapati drp Cort Thinking Programme oleh Dr. Edward de Bono.
Kemahiran berfikir seseorang pelajar boleh dipertingkatkan melalui
teknik-teknik perbincangan kumpulan dan penyelesaian masalah.
Pada masa
kini, peranan guru telah bertukar bukan
lagi menumpukan tugas mengajar ilmu pengetahuan sahaja tetapi berusaha
mengembangkan potensi murid secara menyeluruh dari segi intelek, rohani, emosi
dan jasmani agar menjadi insan yang berilmu pengetahuan serta berakhlak mulia,
berani dan sanggup menghadapi cabaran hidup serta menjadi insan yang berguna
untuk pembangunan Negara.
Untuk menghadapi cabaran-cabaran dan
melaksanakan tugas-tugas secara profesional serta dengan penuh keyakinan,
adalah perlu bagi guru berinovatif dengan menghayati ciri kemahiran berfikir
dan berusaha menguasainya dengan baik terutamanya dalam membuat sebarang
keputusan.
Tujuan
Penyebatian Strategi KBKK Dalam Pengajaran dan Pembelajaran:
untuk membolehkan pelajar:
a) mendapat latihan berfikir secara kritis dan
kreatif untuk membuat keputusan dan menyelesaikan masalah dengan bijak,
b) mengaplikasikan pengetahuan, pengalaman, dan kemahiran berfikir secara lebih praktik
sama ada di dalam atau di luar sekolah
c)
menghasilkan idea atau ciptaan yang kreatif
dan inovatif,
d) mengatasi kesilapan-kesilapan berfikir yang
terburu-buru, bercelaru, kabur, dan sempit,
e) meningkatkan aspek kognitif dan afektif, dan
seterusnya perkembangan intelek mereka,
f) bersikap terbuka dalam menerima dan memberi
pendapat,
g) membina keyakinan diri untuk berhujah,
membuat pertimbangan berdasarkan dan bukti, serta alasan berani memberi
pandangan dan kritik.
Meningkatkan Kualiti Berfikir:
Beri peluang latihan dan aktiviti:
1. Perbincangan dan menjana idea
2. Membuat keputusan secara teliti, bijak dan bertanggungjawab
3. Penyusunan grafik idea berpusat; peta minda
1. Perbincangan dan menjana idea
2. Membuat keputusan secara teliti, bijak dan bertanggungjawab
3. Penyusunan grafik idea berpusat; peta minda
4. Penyusunan grafik idea
Definisi & Tujuan Kemahiran
Berfikir
1. “George
(1970) melihat pemikiran sebagai suatu proses penyelesaian masalah dan pelakuan
semula jadi yang kompleks.”
2. “Edward
de Bono (1976) pula mengaitkan kemahiran berfikir dengan pemikiran lateral yang
membawa maksud bukan sahaja untuk menyelesaikan masalah, malahan juga berfikir
untuk melihat sesuatu dengan pelbagai perspektif bagi menyelesaikan masalah.”
3. “Meyer
(1977) pula melihat pemikiran sebagai
melibatkan pengelolaan operasi-operasi mental tertentu yang berlaku
dalam minda atau sistem kognitif seseorang yang bertujuan menyelesaikan
masalah.”
4. “Chaffee
(1988) pula, pemikiran merupakan proses luar biasa yang digunakan dalam proses
membuat keputusan dan menyelesaikan
masalah.”
5. “Vincent
Ryan Ruggiero (1991) pula menyatakan berfikir ialah apa sahaja aktiviti mental
yang membantu untuk memformulasi atau menyelesaikan masalah, membuat keputusan
dan menyempurnakan sesuatu kemahuan untuk memahami sesuatu (mencari jawapan dan
mendapatkan makna)”
6. “Fraenkel
(1980) pula berpendapat bahawa pemikiran merupakan proses menggunakan minda
sama ada untuk mencari makna, dan pemahaman terhadap sesuatu, membuat
pertimbangan dan keputusan, atau menyelesaikan masalah.”
7. “John Barell(1991) “…. I define
thinking as a search for meaning and understanding that can involve the
adventurous generation of options, the attempt to arrive at logical, reasonable
judgements and reflection on the proses.”
(merupakan
kecekapan proses menggunakan minda untuk mencari makna dan pemahaman terhadap
sesuatu, menjelajahi pelbagai
kemungkinan idea, membuat keputusan, menyelesaikan masalah, membuat
pertimbangan secara logik serta membuat refleksi atau tinjauan semula terhadap
proses pemikiran yang dilalui).
Rumusan
Definisi & Tujuan
“Pemikiran ialah proses menggunakan minda
untuk mencari makna dan pemahaman terhadap sesuatu, menerokai pelbagai
kemungkinan idea atau ciptaan dan membuat pertimbangan yang wajar, bagi membuat
keputusan dan menyelesaikan masalah dan seterusnya membuat refleksi dan
metakognitif terhadap proses yang dialami”
Budaya Berfikir dapat dipupuk jika
•
KBKK
diajar secara eksplisit; diaplikasikan oleh murid
•
KBKK
disepadukan dan disebatikan dalam aktiviti P & P
•
KBKK
diajar bersama isi pelajaran
•
KKKK
digunakan untuk memikirkan tentang apa yang dipelajari
Kemahiran Berfikir:
Pemikiran
merupakan proses yang menggunakan akal untuk menyelesaikan masalah. Proses ini
melibatkan aktiviti-aktiviti menyusun idea-idea, membuat kesimpulan untuk
mendapatkan ilmu atau kemahiran baru yang boleh digunakan untuk penyelesaian
masalah yang kian mencabar. Proses penyusunan maklumat, konsep atau idea
melibatkan penggunaan pandangan, gambaran, simbol, perkataan, akal dan
rangsangan atau dorongan yang tersembunyi.
Terdapat
tiga peringkat pemikiran:
i. concrete
thinking (Pemikiran konkrit)
ii. abstract thinking (Pemikiran abstrak)
iii. creative thinking (Pemikiran kreatif)
ii. abstract thinking (Pemikiran abstrak)
iii. creative thinking (Pemikiran kreatif)
Teknik-teknik
yang dapat menggalakkan perkembangan kemahiran berfikir secara analitis, kritis
dan rasional didapati drp Cort Thinking Programme oleh Dr. Edward de Bono.
Kemahiran berfikir seseorang pelajar boleh dipertingkatkan melalui
teknik-teknik perbincangan kumpulan dan penyelesaian masalah.
Pada masa
kini, peranan guru telah bertukar bukan
lagi menumpukan tugas mengajar ilmu pengetahuan sahaja tetapi berusaha
mengembangkan potensi murid secara menyeluruh dari segi intelek, rohani, emosi
dan jasmani agar menjadi insan yang berilmu pengetahuan serta berakhlak mulia,
berani dan sanggup menghadapi cabaran hidup serta menjadi insan yang berguna
untuk pembangunan Negara.
Untuk menghadapi cabaran-cabaran dan
melaksanakan tugas-tugas secara profesional serta dengan penuh keyakinan,
adalah perlu bagi guru berinovatif dengan menghayati ciri kemahiran berfikir
dan berusaha menguasainya dengan baik terutamanya dalam membuat sebarang
keputusan.
Tujuan
Penyebatian Strategi KBKK Dalam Pengajaran dan Pembelajaran:
untuk membolehkan pelajar:
a) mendapat latihan berfikir secara kritis dan
kreatif untuk membuat keputusan dan menyelesaikan masalah dengan bijak,
b) mengaplikasikan pengetahuan, pengalaman, dan kemahiran berfikir secara lebih praktik
sama ada di dalam atau di luar sekolah
c)
menghasilkan idea atau ciptaan yang kreatif
dan inovatif,
d) mengatasi kesilapan-kesilapan berfikir yang
terburu-buru, bercelaru, kabur, dan sempit,
e) meningkatkan aspek kognitif dan afektif, dan
seterusnya perkembangan intelek mereka,
f) bersikap terbuka dalam menerima dan memberi
pendapat,
g) membina keyakinan diri untuk berhujah,
membuat pertimbangan berdasarkan dan bukti, serta alasan berani memberi
pandangan dan kritik.
Meningkatkan Kualiti Berfikir:
Beri peluang latihan dan aktiviti:
1. Perbincangan dan menjana idea
2. Membuat keputusan secara teliti, bijak dan bertanggungjawab
3. Penyusunan grafik idea berpusat; peta minda
1. Perbincangan dan menjana idea
2. Membuat keputusan secara teliti, bijak dan bertanggungjawab
3. Penyusunan grafik idea berpusat; peta minda
4. Penyusunan grafik idea
No comments:
Post a Comment